Barcelona i Catalunya al 1714, la història en una ruta guiada y teatralitzada

Hi ha moltes propostes culturals i històriques relacionades amb el pròxim tri centenari de la Guerra de Successió Espanyola i el setge de Barcelona de 1714, ja sigui mitjançant la publicació de nombrosos llibres, programant obres de teatre, realitzant documentals o organitzant rutes guiades que ens apropen als fets succeïts a Barcelona i a Catalunya durant aquella època tant turbulenta.

1714, morir per seguir vius

La ruta 1714, morir per seguir vius es va començar a realitzar a principis de setembre d’aquest any i recorre els carrers del Born, epicentre de gran part dels fets succeïts durant el setge de Barcelona. Vaig tenir la sort que irBarcelona fos convidada per Icono Serveis, l’empresa organitzadora del recorregut, a la inauguració de la primera ruta, però un canvi en l’hora que es realitzava va fer que finalment no pogués anar-hi. Per sort, aproximadament un mes desprès, vaig poder assistir-hi.

punt de trobada, Fossar de les Moreres

Reconec que com anava força atabalat i estava molt ocupat no vaig poder informar-me bé sobre la ruta i el seu recorregut, així que l’únic que sabia és que havia d’estar el diumenge 13 d’octubre a les 17:00h sota la flama en memòria dels lluitadors anònims caiguts durant el setge de Barcelona de 1714, ubicada en el Fossar de les Moreres, al costat de la basílica de Santa Maria del Mar.

Pel que fa a la ruta no entraré en les explicacions històriques que ens van narrar els guies, ja que si ho fes crec que perdria cert interès i del que es tracte és que, si la seva proposta us atrau, acabeu fent la ruta i gaudint tant com nosaltres. Per aquest motiu, en aquest article ens centrarem a parlar sobre l’originalitat de la iniciativa, molt important a l’hora de destacar l’organització d’aquest tipus de recorreguts cada vegada més nombrosos, així com donar-vos alguna pinzellada sobre el que ens vam trobar.

L’enfocament de la ruta

Passaven un parell de minuts de les 17:00h quan una noia que es va presentar com l’Eulàlia es va acostar al grup que estàvem esperant i amb una intensa xerrameca ens va preguntar si estàvem esperant l’inici de la ruta al mateix temps que disculpava a un tal Audal, encarregat de realitzar la ruta aquell dia, perquè semblava que arribaria una mica tard.

Desprès de la sorpresa inicial de seguida vaig veure clarament que es tractava d’un recorregut teatralitzat, un aspecte que, tal com vaig veure en arribar a casa, ja informaven a la seva pàgina Web però que pels motius que he comentat abans no vaig poder-ho llegir amb anterioritat. Tots els presents vam seguir les indicacions de l’Eulàlia i ens vam dirigir cap a un dels extrems del Fossar de les Moreres, sota el refugi d’un dels arbres de la plaça.

explicació inici recorregut

Mentre el personatge de l’Eulàlia passava llista i anava repartint uns cordons grocs, color amb el qual s’identificava a les persones que al 1714 estaven a favor de la causa dels Austries i en contra dels Borbons, perquè ens els poséssim com a braçalet em vaig adonar de la presència en el grup de la Patricia Cuní de Madaboutravel, amb qui ja havia coincidit anteriorment i amb qui més tard vaig tenir l’ocasió d’intercanviar algunes impressions sobre la ruta.

Desprès dels primers minuts en els quals l’Eulàlia va començar a oferir-nos les primeres explicacions sobre la situació en la qual es vivia a Barcelona en particular i a Catalunya en general durant aquella època, orientades en posar-nos en situació, va aparèixer l’Audal, un jove historiador força peculiar, extremadament fascinat amb el seu treball i centrat en el llibre sobre 1714 que està escrivint. Segons el que ens va explicar era becari al museu i aquell dia li havien encarregat la tasca de guiar-nos durant el recorregut.

Malgrat la curiosa proposta era arriscada de seguida t’acabes traslladant a la Barcelona i a la Catalunya del 1714 així com en la pròpia història dels personatges d’Audal i Eulàlia, excel·lentment interpretats pels actors Sergi Argemí i Marta Catalan respectivament. Gràcies a la seva espontània actuació, al fet que en ningun moment es sortissin dels seus personatges i a la gran complicitat existent entre ambdós actors, cosa que sense dubte es trasllada als seus personatges i a la relació amb tots els que vàrem assistir a la ruta, la proposta de la seva ruta ens va seduir de seguida.

El fet que es tracti d’una visita guiada amb matisos còmics no resta transcendència als fets que narra, ja que la història està molt ben documentada i explicada, amb una gran quantitat de dades històriques i informació contrastada en la qual les anècdotes, moltes d’elles relacionades directament amb el setge de Barcelona i d’altres amb l’època en la qual es van produir els fets, en són una part molt important.

Així doncs, durant les dues hores del recorregut podreu conèixer més a fons la Barcelona de principis del segle XVIII, els motius que van portar que Catalunya es posicionés a favor de Carles d’Àustria i en contra de Felip V en l’enfrontament entre ambdós, els esdeveniments més importants succeïts durant el setge de Barcelona i les conseqüències que van tenir a la ciutat i a Catalunya així com a la seva gent la rendició de l’11 de setembre de 1714.

parada per fer una explicació

A més a més de les històries sobre la Guerra de Successió Espanyola i les seves conseqüències a Barcelona i a Catalunya, la ruta també ofereix altres atractius i informacions diverses ja que, entre altres moltes altres coses, es passa pel costat del carrer més estret de Barcelona, el carrer de les Mosques, s’informa sobre l’objectiu de la projecció del carrer de la Princesa, es passa per davant de la seu on es fabricava la pesseta, ens expliquen que indicava l’existència d’una carassa en una façana i on les podem veure a l’actualitat o s’expliquen els possibles orígens de la paraula catalana botifler utilitzada per fer referència a tots aquells que donaven suport a Felip V.

Entrades

El preu de les entrades per a la ruta guiada teatralitzada, que es fa en català i que es porta a terme tots els dissabtes a les 18:00h i els diumenges a les 17:00h és de 16,00€. Les podeu adquirir a la pàgina Web d’Icono Seveis.

Recomanació
Si finalment us decidiu a realitzar aquest o un altre recorregut guiat relacionat amb els fets succeïts durant el setge de Barcelona de 1714 us recomanem que el completeu visitant el Born Centre Cultural, recentment inaugurat i ubicat a l’antic Mercat del Born. L’àmplia i documentada informació dels seus panells i de les seves exposicions unit a les magnífiques restes de la Barcelona de 1714 trobades recentment són el complement ideal pel recorregut guiat.

Galeria de fotos

Mapa y Recorregut

Resum i informació bàsica

Llama del Fossar de les Moreres (inicio de la ruta)
c/ Canvis Vells
c/ dels Carders / pl. de Sant Cugat
pl. de l’acadèmia
pl. de Sant Agustí Vell
pl. de Sant Pere de les Puel.les (fin de la ruta)

Ruta 1714, morir per seguir vius
Icono Seveis
Horari: dissabtes a les 18:00h i diumenges a les 17:00h.
Duració: 2 hores.
Preu: 16,00€.
Idioma de la ruta: català.
Accessibilitat: 100% accessible.
Com arribar al punt de trobada?
Metro: Jaume I i Barceloneta (línea 4).
Autobús: línies 17, 19, 40, 45, 51, 120 i autobús turístic.
Email: info@iconoserveis.com.
Teléfon: 93 410 14 05.

2 Response Comments

• Dieguitos  setembre 13, 2014 at 7:09 am

Doncs sí! Va estar molt bé! Interessant i divertit a la vegada! A veure si es veritat que coincidim! ;)

• Patricia  setembre 6, 2014 at 1:03 am

Va ser una ruta xul·lísima! I com bé dius, la complicitat dels actors va fer que el temps em passés volant ;) Va ser una sorpresa agradable trobar-t’hi! Aviam si ara que baixo uns dies a l’octubre/novembre coincidim!

error: @ Contenido protegido por derechos de autor / Content protected by copyright